Adatvédelmi tájékoztató: A felhasználói élmény fokozása és a személyre szabott legjobb ajánlatok érdekében, valamint kényelmi, illetve statisztikai célból weboldalunk  cookikat (sütiket) tárol a készülékén és webszervereken. Abban az esetben, ha hozzájárul a sütik használatához, kattintson az ELFOGAD gombra. Részletesebb információ az "Adatvédelmi szabályzat" menüpontban található.

Az Ön termékének valamilyen influencer általi ajánlása vagy az ügyfelek hirtelen nagyszámú megjelenése valamilyen utalvány vagy más sikeres marketing intézkedés hatására valójában minden kiskereskedő számára áldást jelentenek. De visszaüthetnek!

Ha egyszerre nagyszámú vásárló fér hozzá az Ön webhelyéhez, az összeomolhat, és az egész rendszer teljesen leállhat : egy ilyen eset nem csak a potenciális értékesítést csökkenti, hanem hosszú távon rontja a jó hírnevét. Ezért javasolja Daniel Schnadt, a Gambio (Németország) alapítója és vezérigazgatója, hogy a vállalatoknak előzetesen vegyék figyelembe saját műszaki és szervezeti képességeiket.

Schnadt úr, miért ismeri a csúcsterhelések témáját?

Mi egy technikai szolgáltató vagyunk és online üzletmegoldásokat fejlesztünk kiskereskedők számára. Ennek érdekében szoftvert és egy teljesen felszerelt felhőmegoldást kínálunk. És különösen az utóbbi esetében vagyunk felelősek annak biztosításáért, hogy kereskedőink üzletei mindig működjenek, még akkor is, ha hirtelen nagyon megnő a forgalom.

 

Mindenki tudja, hogy a karácsony előtti időszakban az online boltok és a szállítmányozók raktárai nagyon elfoglaltak. De vannak-e más csúcsterhelések, amelyekre a kiskereskedők felkészülhetnek?

A karácsonyihoz hasonló csúcsterhelést olyan események okozzák, mint például a fekete péntek vagy a Cyber-hétfő, vagy akár kuponok és különböző, jól sikerült promóciós ajánlatok. Megesik, hogy sikeres lesz a marketing kampány, több ezer ember keresi fel rövid idő alatt az online üzletet, és ezeket a hozzáféréseket meg kell dolgozni azért, hogy azonnal, vagy rövid időn belül vásárlás legyen belőlük.

Váratlanul érkező hihetetlen számú látogató és megrendelés generálható jól sikerült hirdetési kampányok révén. Ismerek olyan netes kiskereskedőket, akik éves forgalmukat csak egy-két óra alatt hozták össze. Ha egy kereskedő nem tud kezelni egy ilyen helyzetet, akkor az nagyon bosszantó lehet.

És persze van egy másik lehetséges oka a webhelyek túlterhelésének, amelyet sok ember elfelejt. A számítógépes támadások eredményeként az úgynevezett DDoS támadások (elosztott szolgáltatásmegtagadás) ahol a rendszereket hamis kérésekkel bombázzák, amelyek ettől leállnak. Természetesen ezek szintén terhelési csúcsok, amelyeket szándékosan azzal a céllal hoztunk létre, hogy a szerverek térdre kényszerüljenek.
Fel kell és fel lehet készülni a forgalom ilyen növekedésére. Azokat a kiskereskedőket, akiknek még nem volt ilyen jellegű tapasztalata, gyakran meglepik az ilyen terhelési csúcsok – jobb az ilyesmire előre felkészülni.

 

Kiskereskedőként hogyan tudok felkészülni erre?

A kiskereskedőnek biztosítania kell, hogy elegendő kiszolgálókapacitással rendelkezzen. Ennek többféle módja van.
Ha saját maguk irányítják üzletüket, és saját szervereket üzemeltetnek, akkor biztosítaniuk kell, hogy elegendő szerver legyen használatban, így normál működés közben nem érik el a kapacitás maximumát. Az egyszerű szabály: „sok sokat segít.” Ezen felül használhat tartalomszolgáltatási hálózatokat - több regionálisan elosztott szerver hálózatát -, amelyeken a saját oldalak tartalma tükrözve helyezkedik el. Egy esetleges támadás esetén ez a módszer megosztja a terhelést sok különböző csomópont között.

A probléma az, hogy ilyen esetekben olyan szerverkapacitások rendelkezésre állásáért fizetünk folyamatosan, amelyek normál körülmények közt általában nem szükségesek. Egy felhőmegoldás itt segíthet. Ha a kiskereskedők nem saját web-áruházat működtetnek, hanem egy felhő megoldáson keresztül osztoznak több más felhasználóval, az nagyobb védelmet nyújt a rendszer túlterhelése ellen is. Nagyon alacsony annak a valószínűsége, hogy sok felhasználónak egyidejűleg lesz extrém csúcsterhelése, tehát a terhelés idővel megoszlik. Ezenkívül a kiskereskedőknek nem kell saját kezűleg foglalkozniuk a technológiával.

De el kell ismerniük azt is, hogy nincs száz százalékos védelem, különösen olyan teljesen kiszámíthatatlan események esetén, mint például a számítógépes támadások vagy a Corona-világjárvány, valamint a kapcsolatfelvételi tilalom, amelyet jelenleg tapasztalunk.

 

Egy olyan esemény, mint a koronás válság, valóban felboríthatja a legjobb terveket.

Még soha nem volt ilyen helyzet. A teljes internet terhe rendkívül nagy, amint azt a Netflix, a YouTube és társaik a terhelés miatti adatátviteli kísérletei is mutatják. Ezen felül sok kiskereskedőnek most be kellett zárnia saját üzleteit, és a túlélés érdekében alternatívát keres. Saját online boltjuk lehetőséget biztosít számukra, hogy kissé enyhítsék a válságot.

De ez nem azt jelenti, hogy az összes üzletre ilyen szélsőséges kerül. Vannak olyan internetes üzletek, amelyekben jelenleg különösen nagy a terhelés, például a kertészeti és az élelmiszeriparban, mások nagyon alacsony terhelést kapnak, például a divatágazatban.

 

Ha visszatérünk a „normál” időkhöz, mi lenne az optimális ütemterv az ilyen csúcsterhelésekre való felkészüléshez?

Erre a kérdésre nincs általános válasz; ez minden társaságnál más. A legfontosabb dolog az, hogy elég korán kezdjük el a felkészülést. Nem működik az a megoldás, hogy minden héten felkészülünk valami ilyesmire - egy vagy két hét időtartamig. A nagy dolgok megváltoztatása időbe telik. A legjobb dolog az, ha az év elején gondoskodunk róla, mert tudjuk, hogy az év vége trükkös lesz.

Nem szabad megfeledkeznie arról sem, hogy időben értesítse partnereit az ellátási láncban, ha olyan valamit tervez, amely nagy kapacitáskihasználást eredményezhet. Még ha a kiskereskedők jól fel is készülnek az ilyen tevékenységekre, azért a folyamat még leállhat, ha előre nem jelzik a szolgáltató számára. Ez a probléma nagyon gyakran előfordul. A szolgáltatót nem értesítik, a forgalom hirtelen az egekbe emelkedik, de a segítség lassan érkezik, mert éjjel 11-kor az adatközpontban csak a sürgősségi személyzet van.

Ugyanez vonatkozik más munkahelyekre is, mint például a logisztika. Ha egy csomagszolgáltatónak hirtelen a szokásosnál lényegesen több rendelést kell felvennie, akkor megtervezheti, hogy a 20 további raklapot ne tegye a Sprinterbe.

Tehát van néhány szempont, amelyet figyelembe kell venni egy erős értékesítési promóció tervezésekor.

A legjobb, ha egy komolyabb marketing akció előtt előbb áttekinti a teljes folyamatláncot, az online boltban történő megrendeléstől és készleten lévő árumennyiségen keresztül a megrendelésig, a csomagolóanyagig, a tárolási kapacitásig, valamint a személyzetig és a szállítmányozásig. A visszáru kezelését szintén nem szabad figyelmen kívül hagyni. Ily módon a gyenge pontok előzetesen azonosíthatók, észrevehetők az úgynevezett előre meghatározott törési pontok, amelyek az egész rendszert tönkretehetik.